Olje hos Skruvat

Skriv inn ditt reg.nr.
Populære motoroljer
Populære giroljer

Motorolje, girkasseolje, hydraulikkolje m.m.

Motorolje

Her finner du olje til både bilen, båten og gressklipperen din. Vi har høykvalitets motorolje for helårsbruk i bensin- og dieselmotorer. Vår moderne motorolje garanterer utmerkede smøreegenskaper helt fra start. Oljen beskytter motoren mot slitasje, korrosjon, skum- og sotdannelse. Det finnes flere ulike typer motorolje. De vanligste er mineralolje, helsyntetisk olje og delsyntetisk eller semisyntetisk olje. Hvilken olje som akkurat din bil trenger, står i bilens brukerhåndbok. Nyere biler bruker oftest helsyntetisk eller delsyntetisk olje, mens mineralolje ofte passer best for eldre biler. En god olje forlenger motorens levetid og den minskede friksjonen senker også drivstofforbruket.

Viskositet i motorolje

Ulike oljer har ulik viskositet, en målbar størrelse som forteller hvor lettflytende den er. Viskositetsklassen angis etter et kodesystem som heter SAE – dette er den merkingen man ser på flaskene. Den forteller hvor lettflytende oljen er ved kald start og hvor lettflytende den er når motoren er varm og belastes hardest. Hvis det for eksempel står SAE 10W-40 på flasken, står 10W for kuldeegenskapene og 40 for egenskapene ved høyere temperaturer. Jo høyere tall, desto tykkere olje. Moderne biler bruker ofte tynnere olje enn eldre utgaver.

Tips når du skal bytte motorolje

  • Ikke bytt olje når motoren er iskald. Det kan bli vanskelig å få ut alt når oljen er tregtflytende. Bytt heller ikke olje når motoren er for varm. Det er da fare for at man brenner seg.
  • Ved hvert oljebytte bør du også skifte oljefilteret. Hvis oljefilteret blir brukt om igjen kan filtrerte skitt og partikler komme videre inn i motoren. Vi har også oljefilter.
  • Unngå å belaste motoren hardt rett etter et oljeskift, fordi det kan ta tid før oljen når ut i alle kanaler. Kjør gjerne på tomgang noen minutter etter oljeskiftet slik at oljen rekker å bli varm og smøre hver del av motoren.
  • Lever den gamle motoroljen på godkjent innsamlingssted. Den inneholder mange komponenter som er skadelige for miljøet.

Fargen på oljen avslører tilstanden

Svart olje

Dette er helt normalt. Oljen blir raskt svart på grunn av sot og skitt fra forbrenningen – spesielt i dieselmotorer.

Gulaktig og klar olje

Sånn ser oljen ut når den er ny – herlig! Regn med at den snart blir svart.

Brun olje

Dette er vanligvis ikke bra. Det kan komme av kondens, men kan også være kjølevæske som har lekket inn i oljen. Da er det på tide å reparere motoren.

Brunt skum

Brunt skum i motoroljen oppstår som oftest på korte kjøreturer der oljen ikke har rukket å bli skikkelig varm. De korte kjøreturene fører til at motoren ikke blir varm og at vannet i oljen aldri får dampet bort. Kjør bilen slik at motoren rekker å bli varm, så damper vannet bort og oljen blir svart igjen. I mer alvorlige tilfeller kan skum tyde på en innvendig vannlekkasje.

Bra
Trustpilot rating stars
Basert på 11 687 anmeldelser
Se noen av brukervurderingene her.