Hållbarhet

Med fokus på bærekraft 2021–2023

Hører du til den gruppen med bileiere som liker å ta litt ekstra vare på bilen din? Som mener at en reservedel skal være lett tilgjengelig og enkel å kjøpe? Dersom du i tillegg er opptatt av et bærekraftig bileierskap, skal du vite at du ikke er alene. Reisen mot bærekraftsmålene våre startet i 2008, og i de påfølgende årene har vi tilbudt reservedeler, dekk og tilbehør til tusenvis av bileiere i Norden. Leverandører, partnere og ansatte går sammen med oss på den reisen. Det er dette som gjør virksomheten vår sterk og tydelig, og med bærekraftsmålene gjør vi også en forskjell. I løpet av de neste årene vil vi fokusere vårt bærekraftsarbeid på tre områder: kundeforhold, transport og våre ansatte.

Kundeforhold

Vi er tydelige på bærekraftsmålene når vi kommuniserer med deg og andre kunder. Å tilby reservedeler på nettet gjør kjøpet enkelt. Når du bytter ut slitte deler på kjøretøyet ditt, forlenger du bilens levetid og reduserer miljøpåvirkningen som ellers innebærer produksjon av en ny bil. Vurderer du å kjøpe en ny bil? Da bør du først finne ut hva forskningen sier. En ny bil har forårsaket mye utslipp i produksjonen, selv før den har havnet på gaten. En mer klimavennlig handling er at du fikser eventuelle mangler i din nåværende bil, og kjører videre med god samvittighet. Det er ikke bare et klokt trekk for din personlige økonomi, men også en fornuftig ide som sparer miljøet effektivt. Konklusjonen man kan trekke, er at hvis du ser på klimapåvirkningen fra et livsløpsperspektiv, er det bedre for miljøet å bruke den gamle bilen din i lang tid. Det samme gjelder hvis du eier en båt. Du bryr deg kanskje enda mer om den enn bilen din? Det er bra, for det vedlikeholdet bidrar også til å redusere klimapåvirkningen.

Transport

Å begrense karbonavtrykket vårt gjøres gjennom en langsiktig omstilling av virksomheten. Når vi planlegger transportene våre, gjør vi dette slik at du som kunde får rask og enkel tilgang til riktige reservedeler eller tilbehør. Du skal kunne reparere og vedlikeholde bilen din med den hensikt at kjøretøyet skal kunne ha et langt og fungerende liv. Vi ønsker å redusere antall transporter og eliminere de som anses som «unødvendige». Det samme gjelder flyreiser som blir erstattet med ferge, tog og bil/lastebil. Hållbarhet Et av områdene med størst miljøpåvirkning er transport, så i dag er all vår kundetransport klimakompensert. Optimalisering av klimatilpasning under leveranser handler om å laste transportkjøretøyene med velfylte paller og minimere mengden emballasjemateriale. God transportplanlegging for å oppnå et optimalt nivå av last i lastebilene våre er et av de viktigste miljøtiltakene. Målet er å redusere både transportkostnader og CO2-utslipp, noe som også gir økt effektivitet i logistikken på lageret. Målet er å forbedre det totale lastevolumet med 10 %. I tillegg oppfordrer vi våre logistikkpartnere til å bruke alternative drivstoff som etanol og andre såkalte biodrivstoff. Et av målene er at deleleveranser fra Skruvat reduseres med 5 % per år. Et annet viktig aspekt ved miljøarbeid er å optimalisere våre innkommende leveringsvolumer med høy ordremengde og en sterkt begrenset mengde emballasje og transportmaterialer. Vi har allerede gjort store fremskritt der, og dette viktige logistikkarbeidet fortsetter utrettelig. Volumet og bruken av emballasjematerialer til transport skal holdes på et minimumsnivå. Dette tiltaket reduserer karbonavtrykket til hver forsendelse.

Emballasje

I dag bruker vi hovedsakelig bølgepapp og bobleplast. For å forsegle transportesker har vi valgt å bruke tape. Målet er å begrense mengden emballasjemateriale, og derfor bruker vi omtrent ti forskjellige størrelser på eskene for å optimalisere emballasjen til hvert enkelt produkt. Overskuddet fra optimaliserte bokser brukes blant annet som fyllmateriale. Metoden med å kutte ned boksene for å tilpasse dem til en bestemt pakkestørrelse reduserer mengden fyllmateriale. Samtidig øker pallens påfyllingsgrad og CO2-avtrykket reduseres. Vi oppfordrer ansatte hos våre leverandørpartnere til å kjøpe emballasjen sin lokalt. Hensikten er å forbedre kvaliteten og redusere transporten.

Returer

Når Skruvat har fått en retur, prøver man først og fremst å reparere varen. 98 % av produktlinjene som generator, turboer, DPF, katalysator, kompressor og mer, blir reparert. Produkter som ikke kan repareres eller brukes på nytt, sorteres i forskjellige kategorier i henhold til miljøguiden og sendes til gjenvinningsstasjonen. Alle emballasjematerialer som er knyttet til returer, komprimeres og sendes til resirkulering.

Våre ansatte

Våre ansatte er med på en undersøkelse hvert år. Målet er å finne tiltak som kan forbedre og styrke arbeidsmiljøet ytterligere. Vi ønsker også å bidra til en sunn livsstil og tilby et bærekraftig arbeidsmiljø.

Arbeidsmiljø

Arbeidsområdene gjennomgår sikkerhetskontroller regelmessig, og en arbeidsgruppe som er ansvarlig for helse og sikkerhet på arbeidsplassen, møtes minst seks ganger i året. Firmaets policyer og arbeidsmetoder er samlet i en ansatthåndbok som er tilgjengelig for alle ansatte. Alt avfall produsert av selskapet er sortert og, om mulig, resirkulert. Det handler om papir, plast, glass, metall, lyspærer, elektronikk, ødelagte møbler og mer. «Nye» møbler blir først og fremst kjøpt på bruktmarkedet.

Retningslinjer for reiser

Selskapet oppfordrer sine ansatte til å begrense reiser og prioritere offentlig transport. For eksempel er tog og buss bedre alternativer til flyreiser og drosjer. Hvis du tross alt må fly, bestill direktefly og pakk lett for å redusere drivstofforbruket.

IT

Energien som driver våre IT-systemer, er miljøvennlig, 87 % er hentet fra vannkraft og 13 % drives av biodrivstoff. Miljøsertifisering i henhold til ISO 14001. Til det aller meste av kjøling brukes uteluft (fri kjøling). All pensjonert maskinvare og brukt elektronikk leveres til spesialiserte selskaper for renovering og resirkulering. Virtualisering brukes til å begrense mengden maskinvare.

Mobivia

Skruvat er en del av det franske forretningskonsernet Mobivia, som ble grunnlagt for over 50 år siden. Selskapet har en omsetning på 2,9 milliarder euro, er representert i 18 land og sysselsetter ca. 23 000 ansatte. Mobivias grunnleggende filosofi gjenspeiler en vilje til å demonstrere en løsningsfokusert tilnærming til miljø og sosiale utfordringer på 2000-tallet. Dette gjøres ved å tilby enkel tilgang til renere og rimeligere mobilitet. Selskapet skaper også et strukturelt grunnlag for å implementere en ambisiøs bærekraftstrategi. Det tar sikte på gradvis å gjøre Mobivia til et økosystem av selskaper som bidrar til en positiv innvirkning på mennesker og miljø gjennom blant annet: Redusere negative, direkte og indirekte utslipp produsert i vår egen virksomhet (CO2, klimagasser, miljøgifter, avfall). I tillegg har Mobivia en strategi med lave karbonutslipp, rettet mot karbonnøytralitet innen 2050. Skape miljømessige, sosiale og samfunnsmessige verdier for våre interessenter ved å utvikle produkter, tjenester og selskaper som genererer positive effekter (avkarbonisering, reduksjon av svevestøvutslipp, utvikling av en sirkulær økonomi og produktservicesystem, forbedret trafikksikkerhet, enkel tilgang til mobilitet, osv.)