Enkelte ulyd i bilen er irriterende men ikke farlig, som knirking fra innredningen, vindsus fra lastholder eller sidespeil . Men noen lyder skal man ta på alvor, lyder som betyr at noe holder på å bli ødelagt.

Det første man behøver å gjøre er å finne ut om lyden kommer fra motoren eller en annen plass i bilen. Det er ikke alltid så lett, men det finnes et bra knep:

– Kjør inn på et tomt område, for eksempel en øde parkeringsplass. Når bilen er i fart – steng av motoren og la bilen rulle. Om ulyden forsvinner er det i motoren den sitter, kan du fremdeles høre lyden så er det en annen plass i bilen. Husk at du ikke må gjøre dette i trafikkert område, både styre- og bremseservo slås ut når du slår av motoren i tillegg til at rattlåset kan låse seg, sier Magnus Possman, teknisk ekspert og forretningsområdesjef på Skruvat.

En vanlig feil på alle typer biler er hjullager som holder på å gi seg. Det er en feil som ikke alltid merkes i bilen, men som man kan høre.

– Et ødelagt hjullager hører man uansett om man kjører rett frem eller svinger. Derimot kan lyden endre karakter når man vrir på rattet. Styr og lytt, er lageret ødelagt skal lyden høres mer om du svinger den ene veien. Man kan også teste å rykke i hjulet, merker man at det sitter løst er hjullageret ødelagt, sier Magnus Possman.

Noen ganger er det ikke hjullageret, en ødelagt drivknute høres nesten likedan ut.

– Ja, det kan høres ut som et hjullager. Men en forskjell er at lyden fra drivknuten eskalerer kraftig om man vrir på rattet. For å være sikker kan du teste å vri litt på hjulakselen når bilen står stille. Det skal være stumt og ikke sitte løst, sier Magnus Possmann.

Det er normalt med ulyd fra forstillingen på litt eldre biler. Det kan handle om klukkende lyd når man kjører over humper, eller lyden av harde støt når hjulet går ned i en grop. Det er ofte lett å høre at noe er feil, men å finne ut eksakt hva det er er ikke fullt så lett.

– Det kan være mange ulike feil. Kanskje er det et stabilisatorstag eller en foring som er ødelagt. Det letteste er nok å løfte på bilen. Hvis man ikke kan se hva som er ødelagt får man klemme med en rørtang eller polygrip på alle foringen for å komme fram til hvor feilen sitter, sier Possman.

skruvat.no – bra bildeler til helskrudde priser. Les mer her